Over de AVG en uw privacy dinsdag 08 mei 2018

Er bestaat een reële kans dat u wel eens iets bij een webwinkel bestelt, dat u daar een eigen account heeft, actief bent op Twitter, Facebook, Instagram of Pinterest en LinkedIn, gebruikmaakt van Google en zijn webbrowser Chrome via uw Google Account en navigeert naar uw bestemmingen via Google Maps op uw smartphone. Als u dan toch van die handige services gebruikmaakt ‘helpt u anderen’ door uw ervaringen over de kwaliteit en service te delen. Natuurlijk bent u daarnaast actief op verschillende fora en leest u ’s ochtends het relevante nieuws dat mede op basis van uw locatie wordt bepaald. Om al die dingen te doen gebruikt u apps die uw leven vooral leuker en makkelijker maken. 

De meeste van zulke apps zijn kosteloos te downloaden, maar u als belegger weet als geen ander dat echt ‘gratis’ niet bestaat. Zonder dat u zich daar bewust van bent ‘betaalt’ u met data, uw persoonlijke data. Zoals Mark Zuckerburg (CEO en oprichter van Facebook) aan een senator tijdens zijn verhoor n.a.v. de beïnvloeding van de verkiezingen in de VS door Cambridge Analytics basaal uitlegde, verdienen dergelijke bedrijven aan advertenties. Niet gewoon advertenties, maar zeer exact op de behoeften van de gebruiker afgestemde advertenties; hyper-  of micro -targetted adds in vakjargon. Uw online gedrag zegt namelijk veel over uw voorkeuren in de tastbare wereld. Op basis van uw likes, clicks, interesses en persoonsgegevens stellen bedrijven profielen samen. Dat geldt overigens niet alleen voor Facebook, maar ook voor Google, Apple, Amazon, Oracle en Microsoft. De handel in die profielen is de core-business van de genoemde techreuzen.

Nieuwe wetgeving

Op 25 mei 2018 zal de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht worden. De wetgeving beoogt gebruikers binnen de EU eigendom te geven over data die (grote) technologie bedrijven verzamelen en zo het monopolie van de bedrijven uit Silicon Valley te breken. Ze wil dit bereiken door EU-burgers een aantal rechten te geven en toezichthouders stevige munitie om deze te borgen. Zo moeten bedrijven o.a. moverende redenen hebben om persoonlijke data te verzamelen, kunnen verantwoorden hoe lang en waarom ze die gegevens bewaren, op verzoek inzicht geven, op verzoek data van gebruikers wissen en zelfs datasets overdragen aan concurrerende partijen als een klant daarom vraagt. Wie dat niet kan of om andere redenen de nieuwe regels niet volgt, kan vanaf op 25 mei fiks (4% van de omzet) worden beboet -zonder waarschuwing!

Dat de wetgeving verstrekkende gevolgen heeft en veel vraagt van bedrijven blijkt wel uit hun reacties -Facebook sprak van de grootste privacy operatie uit zijn geschiedenis, gaf aan privacy onderschat te hebben en verplaatste toch 1.5 miljard van zijn gebruikers buiten de jurisdictie van de EU. Alle informatie die is terug te leiden tot een persoon, zal moeten worden verantwoord en als dat niet lukt verwijderd worden.

Dat is op zich best een prettig idee. Het heeft mij bijvoorbeeld altijd verbaasd waarom mensen gordijnen in hun huis hebben om te voorkomen dat andere mensen naar binnenkijken, maar gelijktijdig zorgeloos online de meest intieme gesprekken voeren, zoekopdrachten plaatsen en foto’s delen -dan kan je uit privacy oogpunt toch beter zonder gordijnen leven. Hoewel u vermoedelijk niets te verbergen heeft, vindt niet iedereen het een prettig idee dat persoonlijke informatie voor commerciële doeleinden wordt gebruikt.

Onbedoelde neveneffecten AVG

Helaas leidt de algemene wettekst ook tot (vermoedelijk onbedoelde) neveneffecten, ook bij Think ETF’s. Zo wijzen we u er in de nieuwsbrief alweer op dat u zich eenvoudig kan afmelden- rechts onderaan de nieuwsbrief. En, voor u niet zichtbaar maar minstens zo bewerkelijk, passen we verschillende technische aspecten van de website, cookies alsmede juridische elementen aan. Daar zijn we druk mee.

Hoe wij omgaan met uw data

Think ETF’s gebruikt gegevens, maar zeer beperkt en bovenal altijd zeer zorgvuldig. Een voorbeeld is het meten van het bezoek op de website of het opslaan van uw emailadres voor het verzenden van een nieuwsbrief. We verkopen of delen deze gegevens niet met derden en werken enkel samen met gecertificeerde softwarepartners. Ons enige doel is u zo goed mogelijk van informatie te voorzien tegen zo gunstig mogelijke voorwaarden.